Przejdź do treści

Wirtualna rzeczywistość w neurologii

Aplikacje VR mogą być wykorzystywane w przypadku choroby Alzheimera, w celu poprawy jakości życia pacjentów, stymulacji poznawczej i ogólnej rehabilitacji. W jakich innych chorobach neurologicznych neurolog może korzystać z wirtualnej rzeczywistości?

Stosowanie wirtualnej rzeczywistości w leczeniu chorób neurologicznych ma na celu nie tylko poprawę funkcji fizycznych, ale także stymulację poznawczą i emocjonalną pacjentów. Korzystanie z tej technologii wynika m.in. z potrzeby poszukiwania nowych możliwości stymulowania mózgu (profilaktyka) i jako uzupełnienie terapii farmakologicznej. Warto podkreślić, że konkretna terapia z użyciem VR może różnić się w zależności od specyfiki choroby i indywidualnych potrzeb pacjenta. Ostateczne decyzje powinny być podejmowane przez specjalistów medycznych odpowiednich dziedzin.

Na międzynarodowym rynku pojawiły się systemy VR wspierające funkcje poznawcze oraz zdrowie psychiczne, np. OxfordVR czy Amelia Virtual Care. Dzięki nim pacjenci wchodzą w sytuacje, które uważają za trudne i ćwiczą bardziej pomocne sposoby myślenia i zachowania. Jest to często niepraktyczne w przypadku doradztwa twarzą w twarz, a można je łatwo wykonać w rzeczywistości wirtualnej. Dlatego miejmy na uwadze, że aktywne zajęcia mają sens.

W Polsce, wraz ze wzrostem wykorzystania tej technologii na świecie pojawiły się projekty i firmy pracujące nad wdrożeniem rozwiązań VR w leczeniu chorób neurologicznych. Przykładem jest Grydsen LAB. Firma powołała projekt, którego celem jest opracowanie innowacyjnego narzędzia terapeutycznego dla Seniorów. Oprogramowanie w postaci ćwiczeń symulacyjnych z elementami wirtualnej rzeczywistości, wspomaga funkcjonowanie poznawcze i motoryczne osób starzejących się  w oparciu o metodę treningu. Inną, atrakcyjną i ciekawą propozycją na jaką trafiłem w sieci jest firma VR TierOne. Na stronie poza sprzętem jest dużo merytorycznych informacji.

Wirtualna Rzeczywistość w leczeniu chorób neurologicznych

Oto kilka przykładów chorób neurologicznych, przy których wykorzystuje się sprzęt VR:

  1. Choroba Parkinsona: Pacjenci z chorobą Parkinsona mogą korzystać z terapii przy użyciu VR w celu poprawy kontroli ruchowej, równowagi i koordynacji.
  2. Urazy mózgu: Pacjenci z urazami mózgu mogą korzystać z VR do rehabilitacji, w celu poprawy funkcji poznawczych, koordynacji ruchowej i równowagi.
  3. Stwardnienie rozsiane: Wirtualna rzeczywistość może być wykorzystywana w rehabilitacji pacjentów z stwardnieniem rozsianym, pomagając w poprawie funkcji ruchowych i koordynacji.
  4. Choroby neuromuskularne: Wirtualna rzeczywistość może być stosowana w przypadku chorób neuromuskularnych, wspomagając terapię i rehabilitację ruchową.
  5. Neuropatie obwodowe: Pacjenci z neuropatiami obwodowymi mogą korzystać z VR do treningu równowagi, koordynacji i poprawy funkcji ruchowych.
  6. Choroby neurodegeneracyjne: Pacjenci z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera, mogą korzystać z VR w celu stymulacji poznawczej i poprawy funkcji pamięciowej.
  7. Neurorehabilitacja ogólna: VR może być również stosowany w ramach ogólnej neurorehabilitacji, pomagając pacjentom w poprawie funkcji motorycznych, równowagi, koordynacji i funkcji poznawczych.

Ile trwa terapia VR

Czas trwania terapii neurologicznej z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR) może znacznie się różnić w zależności od kilku czynników. To m.in. rodzaj i stopień zaawansowania choroby neurologicznej. Długość terapii powinna być oceniana przez specjalistę, który monitoruje postępy pacjenta i dostosowuje plan terapeutyczny w miarę potrzeb. Terapeuci zajęciowi tworzą indywidualne plany terapeutyczne dostosowane do konkretnych potrzeb pacjenta. Plan ten obejmuje zarówno ilość sesji, jak i rodzaj zadań wirtualnej rzeczywistości.

Rozrywka leczy

Neurolog wirtualna rzeczywistość (VR)

Brzmi przewrotnie, prawda? Gogle VR są wyposażone w zaawansowany system śledzenia ruchów, co umożliwia bardziej zaawansowane doświadczenia wirtualnej rzeczywistości. Kontrolery i baza śledzenia ruchów pozwalają na interakcję z wirtualnym otoczeniem, co może być użyteczne w neurorehabilitacji. Aplikacje nie muszą być być skomplikowane. Już samo wirtualne zwiedzanie Luwru lub pływanie z delfinami robi wrażenie i przeniesie nas w miejsca, w których większość z nas nie była, a mózg nasz będzie stymulowany. Kolejnym, bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest wchodzenie w interakcję z obiektami 3D, poruszania się w pomieszczeniach wykonując różne zadania. Na koniec po prostu możemy oglądać filmy 360 lub grać w gry 🙂

No dobrze, ale jaki sprzęt? Czasem można już skorzystać z nieco lepszego smartfona i zwykłych okularów VR lub sprzętu bardziej zaawansowanego, który wymaga większej przestrzeni. Do przetestowania takiego rozwiązania można odwiedzić salon wirtualnej rzeczywistości. Jeśli możemy sobie pozwolić na zakup to warto rozważyć najbardziej popularny sprzęt HTC Vive / HTC Vive Pro, Oculus Rift / Oculus Rift S lub PlayStation VR.

Podsumowanie

Póki co, to stosunkowo droga technologia i nie spodziewam się, że będzie masowo wdrożona w placówkach państwowej służby zdrowia. O budżetach i nowych technologiach w służbie zdrowia pisałem tutaj. Bardzo liczę za to na specjalistyczne poradnie, w których będzie można szukać pomocy będą coraz bardziej popularne i będzie ich coraz więcej.

Jesteśmy po to żeby Ci pomóc. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego z Poradnią Neurologiczną Neurovigor +48 780 411 222.

Łukasz Olszewski

Na co dzień korzystam z miarki, linijki, nożyczek, pędzla, ale ... w chmurze. Pakiet Adobe, Sharepoint, WordPress, Unity, Tableau to codzienność. Projektuję grafiki i infografiki. Tworzę, aktualizuję witryny internetowe i newslettery. Montuję filmy, tworzę animacje. W wolnej chwili buduję interaktywne aplikacje. Rozwijam się w VR i AR. Prywatnie ojciec wspaniałego syna, latem pływam na SUP, zimą korzystam z nart. W międzyczasie projektuję i współtworzę ogród.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.