Przejdź do treści

Mgła pocovidowa a psychika nastolatków

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda przez Prof. Psychologii i neuronauki dr Ian Gotlib wykazały, iż podczas izolacji w czasie pandemii mózgi nastolatków doznały szybszego starzenia się. Obecnie nie są znane długofalowe skutki zmian w mózgach nastolatków, ale będą miały one wpływ na rozwój ich psychiki. Tego procesu nie można odwrócić, a jedynie spowolnić.

Co ustalono w badaniach

W badaniach opisano cechy neuroanatomiczne mózgów ludzi młodych ok 16 roku życia i ustalono:

  • bardziej rozwinięty hipokamp, większa objętość ciała migdałowatego, zmniejszenie grubości kory mózgowej, czyli tych struktur OUN, które odpowiadają za reakcje emocjonalne, a także kształtują pamięć i skupienie,
  • oceniono mózgi, jako starsze wśród nastolatków po izolacji w pandemii w porównaniu badania mózgów młodzieży w tym samym wieku przed pandemią,
  • dotychczas badacze nie stwierdzili podobnych zmian w mózgach nastolatków, które wystąpiły w tak krótkim czasie,
  • ustalono też u młodzieży podlegającej izolacji w pandemii wyższe wskaźniki depresji, lęku i obniżonego nastroju.

Ideą badaczy było badanie długofalowego wpływu stresu we wczesnym etapie życia na tworzenie się ścieżek neuronalnych w mózgu i na rozwój mózgu u nastolatków w 16 roku życia. Badano 163 osoby. W połowie czasu trwania projektu  wybuchła pandemia COVID-19. Po wznowieniu badania młodych ludzi po pandemii ustalono te zaskakujące wyniki świadczące o gorszym stanie psychicznym powiązane ze starszym wiekiem mózgu nastolatków.

Dotychczas wiadomo było z innych badań, iż trudności, przeciwności losu oraz stres na wczesnym etapie życia młodego człowieka ma podobny wpływ na jego mózg w wieku dorosłym, ale nie stwierdzono wcześniej tego rodzaju wpływu w tak krótkim okresie.

Wpływ pandemii COVID-19 na psychikę nastolatków

Interesujące jest dla Prof. Ian Gotlib  i jego współpracowników, czy ten efekt jest trwały, czy się utrzymuje, czy jest to przemijająca reakcja na stres związany z pandemią. Planują oni ponownie zbadać te osoby, kiedy osiągną wiek 20 lat, aby się przekonać, czy obserwowane skutki są trwałe.

Z uwagi na wyższe wskaźniki depresji, lęku i obniżonego nastroju u młodzieży po izolacji w pandemii należy zapewnić odpowiednie narzędzia młodym ludziom doświadczającym problemów ze zdrowiem psychicznym.

Podobne wyniki otrzymali pedagodzy, psycholodzy i naukowcy z Wydziału Psychologii i Kognitywistki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wynika, że 87 proc. badanych zauważa pogorszenie u dzieci i młodzieży stanu psychicznego i emocjonalnego, a  78 proc. badaczy dostrzegło wzrost próśb młodzieży o interwencję i pomoc psychologiczną.

Jaki jest wpływ Cerebrolizyny na pracę mózgu można przeczytać tutaj.

Jesteśmy po to żeby Ci pomóc. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego z Poradnią Neurologiczną Neurovigor +48 780 411 222.

Hanna Olszewska-Bądarczuk

Zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem schorzeń układu nerwowego, w tym chorób naczyniowych, po przebytych udarach mózgu, padaczki, stwardnienia rozsianego, zaburzeń pourazowych mózgu, polineuropatii czy zespołów bólowych kręgosłupa. Do moich szczególnych zainteresowań należą choroby neurozwyrodnieniowe mózgu (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, zaburzenia funkcji poznawczych umiarkowanego stopnia). Jestem członkiem Okręgowej Izby lekarskiej w Warszawie oraz Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *