Przejdź do treści

Skuteczne metody, aby mózg w podeszłym wieku nadal był sprawny

Naukowcy z Harvard Medical School w Bostonie opublikowali raport najskuteczniejszych metod zapobiegania utracie pamięci wraz z wiekiem.

1. UCZ SIĘ, UCZ SIĘ I JESZCZE RAZ UCZ SIĘ

Neurobiolodzy udowodnili, że wyzwania dla mózgu wspierają aktywność komórek nerwowych i przyczyniają się do tworzenia nowych połączeń między neuronami. A więc świadomie wyznaczaj przed swoim mózgiem nowe wyzwania, np czytaj, graj w szachy, uczęszczaj na kursy dla dorosłych, interesuj się muzyką i sztuką, zaangażuj się w projekt, Stowarzyszenie lub napisz historię swojego życia.

2. UŻYWAJ WSZYSTKICH SWOICH ZMYSŁÓW

W czynnościach i zadaniach dnia codziennego używaj jednocześnie kilku zmysłów; wzrok, słuch, czucie (dotyk) oraz spróbuj  jeszcze z pomysłowością dodać zmysł smaku i zapachu. Udowodniono, że lepiej można zapamiętać poszczególne rzeczy, gdy towarzyszył im zapach, nawet jeśli samego zapachu póżniej nie pamiętamy. Ćwicz się podczas jedzenia poprzez smak, zapach i nazywaj składniki tworzące daną potrawę. Bądź kreatywny.

3. UWIERZ W SIEBIE-ROZWIJAJ W SOBIE MOTYWACJĘ

Stwierdzono, że osoby biorące udział w badaniach pamięci, osiągają gorsze wyniki, jeśli są przekonane, że źle im poszło. W ten sposób podważają one swoje własne motywacje i przez to faktycznie gorzej im idzie. Przerwij to błędne koło.

4. NIECH TWÓJ MÓZG BĘDZIE “EKONOMICZNY”

Używaj kalendarzy, książek adresowych, notatników, arkuszy kalkulacyjnych z numerami telefonów, pielęgnuj swoje nawyki, jak odkładanie kluczy na miejsce, a zachowuj energię, aby wykorzystać ją na zapamiętanie rzeczy naprawdę ważnych lub uczyć się nowych.

Pozbądź się zbędnych rzeczy ze swego otoczenia, mieszkania, biura, bo im mniej przedmiotów rozprasza twoją uwagę, tym lepiej możesz skupić się na nowych informacjach i na tym, co chcesz zapamiętać.

Bądź wybiórczy, ustalaj priorytety i wykonuj  wpierw najważniejsze czynności!

Ucz się na pamięć listy zakupów, jeśli sprawia Ci to przyjemność, to też sposób ćwiczenia pamięci.

Jeśli masz wystarczająco dużo rzeczy na głowie, to w pierwszej kolejności skup się na rzeczach najważniejszych.

5. POWTARZAJ SOBIE TO, O CZYM MUSISZ PAMIĘTAĆ

Powtarzanie poprzez mówienie na głos, pisanie, poprzez ruch wzmacniają umysł. Powtarzaj to, o czym musisz pamięć.

Jeśli chcesz zapamięć to co właśnie usłyszałeś, to powtórz sobie tę informację na głos, aby ją usłyszeć lub zapisz.

Jeśli poznałeś kogoś nowego, to podczas rozmowy powtarzaj jego imię.

Jeśli odkładasz np klucze w miejsce nietypowe, to wypowiedz to na głos.

6. POWTARZAJ W ODSTĘPACH

Powtarzanie informacji sprawdza sie najlepiej, gdy odstępy czasowe miedzy nimi są wystarczająco duże. Udowodniono, iż powtarzanie jedno po drugim i w krótkich odstępach czasowych nie sprawdza się tak dobrze.

Ważne dla studentów, gdy przed sesją trzeba opanować dużą partię materiału, powtarzaj wiele razy w większych odstępach czasowych, a to okaże się bardzo skuteczne także w ocenie profesora egzaminującego.

 Z mojego  doświadczenia wynika, iż powtórzenie danej treści następnego dnia, czyli przespanie się z nią, jest najbardziej skuteczne.

7. STOSUJE TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA

Zastosuj techniki zapamiętywania opierające się na sztucznym tworzeniu skojarzeń pomiędzy kolejnymi informacjami, wspomagaj się wizualizacją, a nauka i zapamiętanie stanie się bardziej przyjemne.

Jaki jest wpływ Cerebrolizyny na pracę mózgu można przeczytać tutaj.

Jesteśmy po to żeby Ci pomóc. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego z Poradnią Neurologiczną Neurovigor +48 780 411 222.

Hanna Olszewska-Bądarczuk

Zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem schorzeń układu nerwowego, w tym chorób naczyniowych, po przebytych udarach mózgu, padaczki, stwardnienia rozsianego, zaburzeń pourazowych mózgu, polineuropatii czy zespołów bólowych kręgosłupa. Do moich szczególnych zainteresowań należą choroby neurozwyrodnieniowe mózgu (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, zaburzenia funkcji poznawczych umiarkowanego stopnia). Jestem członkiem Okręgowej Izby lekarskiej w Warszawie oraz Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *